June 14, 2011

practical. again.

salam.

nak cerita lagi pasal practical. hehe. this week i was assigned to satellite pharmacy, located at blok A. so, da puas bergaduh mulut dengan si erma, last2 aku mengalah lah and accept the fact yang aku kena kerja sane seminggu. xpelah. seminggu kan, bukan sebulan. then, da dua hari ni, hmm ade jugak kebaikan dan keburukan die,

aku cerita dulu kebaikan die. the good thing is that i have learn to dispense medication to patient and screening the prescription. tu benda baru yang aku belajar lah mase dekat situ. and i learn acetylcystein dlm bentuk tablet adalah untuk food poisoning while dalam bentuk IV adalah untuk PCM poisoning. tau PCM x anak2? Paracetamol hehe. kau cakap paracetamol pnjg2 kt sane, kau kena gelak je tau heheh.

but, the bad thing is that aku dibuli. atau dalam bahasa ragu2 aku rase seperti aku dibuli. kenape? sebab..... hehe. semalam, time aku tengah busy giler nih carik ubat untuk filling dalam envelope, ade sorang akak assistant Ph dengan selambanye tido depan aku. betol2 depan mata aku nih. aku dengan kaki lenguhnye lagi. heee memang sabar je. yela budak belajar kan.

pastu tad pulak, ade sorang pharmacist chinese nih, die memang xbole tengok aku free. aku baru duduk brape saat da panggil sruh kire ubat, pastu baru je relak kejap da panggil lagi suruh aku carik ubat yg da expired buang. pergh. dengan muka bajet die. ishh. siyes aku cakap, kt situ, not many chinese pharmacist yang ramah tau. kebanyakannye muke sombong, kalau salah buat die attack terus. perghh. takpe, tinggal 3 hari kn. xpe, aku sabar.

then, sekarang nih aku dengar cerita, ramai budak2 pharmacy tempat aku, macam nak tukar course. sebab kitaorg baru sedar yang keje sebagai pharmacist ke assistant ke sangat boring. cuba bayangkan, belajar susah-susah time diploma tu, bila kerja setakat angkat kotak, topup ubat yang da nak abes. ko tak rase mcm membazir ke? kerja tu, org yg xde diploma farmasi pun bole buat tau. lepas tu, keje jd pharmacist pulak hari2 ko kena screen prescription jeee. memanjang tengok kertas. kalau naseb baik, dapatlah dispense ubat ktat patient, kalau x? haaa xke pelik. belajar lame2 setakat nak screening jee.

ade sorang akak pelatih pegawai ni cakap uitm punye degree farmasi susah. lagi2 chemistry and organic chemistry. sebab uitm amek chemistry yang standard tinggi. usm um upm amek chemistry yang biase. aku pulak da setaun tinggalkan kimia manelah ingat lagi hoii. aduhhh.

so sekarang nih, tengah confuse lahh. need to make a decision whether to stay in uitm continuing to degree pharmacy, or take another university, or, paling daebak, take another course. ehhe :)

No comments: