June 02, 2011

practical.

salam keoada semua. heheh macam ada orang bace pulak.

hari ni genaplah 4hari aku practical di HSA. kalau orang tgk mesti die cakap ek eleh, baru 4hari jee. orang lain keje dah berpuluh tahun tak heran pun. erk. terasa tauu.

okok. selama 4 hari ni mase aku banyak di OPD (outpatient department) atau dalam bahasa kita2 nih farmasi klinik pakar. korang yang duduk JB ni maybe tau la kan. kalau nak dibandingkan OPD and department lain, beza sangat. OPD sangat sibuk. 1 hari lebih kurang 1500 pesakit yang akan datang bg prescription and amek ubat. peak hour is around 9-12p.m and 2-4p.m. time ni, nak borak dengan membe ke dengan Akak and Abang(ehem) PPF pun xsempat. berlanggar lagi ada sebab nak cepat. takpe ade baju hehe. mase first day, aku kt OPD, pergh memang tak tahan lah kaki. saket sungguh. xsempat nk duduk langsung. muka toya je budak budak practical mase balek. ish3.

hari kedua, aku dekat OPD lagi. tapi oke sket lah sbb patient xramai sangat. tapi still penat jugak sebab belum bole adapt sangat kan. da bole lah berborak dengan akak and abang kat situ.

hari ketiga, aku dengan kawan aku erma kena pergi TPN and TDM. TPN stands for Total Parenteral Nutriton while TDM stands for Therapeutic Drug Monitoring. TPN ni buat macam makanan dalam bentuk liquid. kalau korang pergi hospital korang akan nampak satu peket plastik yang die gantung macam gantung darah tu, kaler die kuning2 gitu. haa tulah TPN. dalam tu ade nutrition for patient who cannot take food via mouth. TDM pulak analisis ujian darah untuk drug2 yang therapeutic index die tinggi. maksudnye kalau patient terlebih amek dose ntok drug ni, atau terkurang, die akan dpt adverse effect of the drug yg teruk lahh. okeh paham? hehe. tp sekejap je aku pegi kt situ. petang tu masok OPD balek.

then, tad, ktorang kt OPD. tak lah penat sangat sbb patient xramai. borak2 ade. hehe.

xsabar nak tunggu hari sabtu. bowling time ! annyeongg~

No comments: